ÖĞRENME NESNELERİ

Öğrenme Nesnelerine Neden Gerek Duyuldu?
Teknoloji alanındaki gelişmeler insanların öğrenme yolarında da değişikliklere yol açtı. Geleneksel sınıf ortamı , uzaktan eğitimin gelişimine uyum sağladı ve okullar artan nüfus, masraf ve genişleyen coğrafi alanlar yüzünden çevirimiçi müfredatlar oluşturmaya başladı. Webe dayalı formatta, düşük masraflı, yüksek kaliteli eğitim oluşturmak için geleneksel sınıfa dayalı eğitim, materyal ve bilgi alma ihtiyacı öğrenme nesnesi kavramına giden yolu açtı. Öğrenme nesneleri; uzaktan eğitim maksadıyla hazırlanan ve Öğrenme Yönetim Sistemi'nde çalıştırılan e-öğrenme içeriklerine denir. Öğrenme nesnesi kavramındaki temel düşünce eğitimle ilgili içeriğin çeşitli öğrenme ortamlarında tekrar kullanılabilen küçük parçalara bölünmesidir. Geleneksel olarak, eğitimle ilgili içerik birkaç saatlik süreden oluşur. Öğrenme nesneleri ise süreleri 2 dakika ile 15 dakika arasında değişen çok daha küçük birimlerdir.
Yeniden kullanılabilir olması ve üretilebilirlik özelliklerin dolayı, öğrenme stiline esneklik katar. İstenilen şekilde üretilebildiklerinden dolayı farklı beceri ve yetenekleri olan insanların ihtiyaçlarına cevap verir.
Öğreneme Nesnelerinin Yapısı
 Veri (data)
 Üst veri (metadata)
Öğrenme nesneleriyle ilgili en önemli konulardan birisi arama motorları tarafından nasıl tanımlanacaklarıdır. Bu genellikle "öğrenme nesnesi üstbilgisi" ya da "veri hakkında bilgi" denilen metadata (üstveri) kullanılarak yapılır. Yani bir öğrenme nesnesi, öğrenme nesnesinin kendisi (veri) ve öğrenme nesnesini tanımlayıcı bilgi (üstveri) olmak üzere iki kısımdan oluşur.
Öğrenme Nesnelerinin Genel Özellikleri
1. Öğretimsel değeri olmak zorundadır.
2. Genellikle birden fazla dosyadan oluşurlar.
3. Tek başına bir bütün olabilir.
4. Bir bütünün parçası olabilir.
Öğrenme Nesnelerinin Özellikleri
 Hızlı güncellenebilen,
 Diğer ortamlarla etkileşimli
 Farklı birçok ortam ve durum için tekrar kullanılabilirler.
 İsteğe göre özelleştirilebilir.Öğrenme nesnelerinin özelleştirilebilir olması,içerik ve konunun nasıl hazırlanması hususunda artı bir özelliktir.
 Esnektir, materyal çok amaçlı olarak kullanılacak şekilde tasarlanırsa, yeni konular veya amaçların her biri için materyal yeniden yazılmaksızın çok daha kolay şekilde yeniden kullanılabilir.
 Sistemler arası çalışabilir, Öğrenme nesneleri işletmenin ihtiyaçları ve istekleri doğrultusunda geliştirme, sunum ve tasarım olanakları sağlamalıdır.
 Rehberli ve bilgisayar güdümlü bir öğrenim ve/veya eğitim vizyonu sağlamaktadır,
“yeteri kadarını alma”,
“zamanında ve hızlı şekilde ulaşma” ve
“kişiye özel öğrenim”
olanakları sunmaktadır.
 Üretilebilirlik ;
Belli bir öğrenicinin öğrenim ihtiyaçlarını daha iyi şekilde karşılayacak biçimde otomatik olarak birleştirilebilir. Kontrolün öğrenicinin eline geçebilmesi ve kendi öğrenme yolunu kendisinin belirleyebilmesi demektir.
 Yeterliliğe göre öğrenme ;
Ders modelinden ziyade çekirdek yetenek modelleri içinde beceriler, bilgi ve davranışların kesişimi üzerine odaklanan bir yaklaşımdır.
 Satılabilirlik ;
Küçük parçaları daha az masraf ve daha az hatayla geliştirmek büyük parçaları geliştirmekten daha kolaydır.
Yaratılan bir nesne tekrar tekrar kullanıldığında kazançlar her seferinde ikiye katlanacaktır.
Bir işletme için bir içeriğin değeri yeniden kullanıldıkça artar.
 Güncelleme, arama ve içerik yönetimi kolaylığı,metadata etiketleri hızlı güncelleme, arama ve sadece belli bir amaç için ilgili içeriği seçme ve filtreleme yoluyla içerik yönetimini kolaylaştırmaktadır.

Öğrenme Nesneleri Örnekleri
 Bir süreci veya bir işlemi gösteren kısa bir video filmi,
 Bir flash animasyonu,
 Bir ses dosyası,
 Etkileşimli bilgisayar simülasyonu,
 Bir görüntü veya diyagram…